No sé per quina mena de raó-
potser la fressa de l’aigua caient hi ha ajudat - aquest
matí a la dutxa m’ha vingut al cap una vella cançó popular que comença
així:
La fadrina va a la font
a buscar un cantiret d’aigua,
refilant com ocell
i saltant com una daina....
És una cançó que feia molts
anys que no havia ni sentit ni entonat i , oh maravella! he recordat
pràcticament tota la lletra i la tonada amb força afinació. Potser és degut a
que en el seu moment la vaig aprendre bé,
els pares ens les ensenyaven, perquè abans de sopar no hi havia Bob esponja ni Frozen i d’alguna manera
havíem de passar l’estona tot esperant la sopa de pa amb menta i un ou remenat
dins.
Eren cançons d’Apel·les Mestres
: “Camí de la font” , “Minuet”, “La taverna d’en Mallol” , “El cuc i
l’estrella”, “El poll i la puça” i un important gruix de cançons per a infants
que durant una època, primera meitat del segle XX - mentre fou possible - a
Catalunya eren tan populars que foren considerades com a cançons tradicionals.
Aquest juliol s’han complert 80
anys de la mort d’Apel·les Mestres, personatge polifacètic, al qual la
posteritat no li ha fet justícia. El país no li ha fet honor. Potser perquè no
se li pogué posar una etiqueta exacta i quadriculada - la mania de les classificacions
! - ja que fou músic, poeta, dibuixant, autor teatral, il·lustrador. I va
contribuir a allò que posteriorment se’n ha dit normalització lingüística, fent
unes cançons per infants i per adults que varen arrelar amb força insospitada
en el poble català.
Jo no se quina mena de formació
musical reben els nostres infants i per tant és aventurat exposar un criteri
sòlid. Però em fa l’efecte que de les tradicionals “La lluna, la pruna” “Cargol
treu banya”, “En Jan petit quan balla” etc, etc. del primer nivell de pàrvuls
es passa a l’inevitable exercici de flauta dolça que, només amb els
ensenyaments musicals de l’escola, no sol arribar mai enlloc. A tot estirar una
mica de llenguatge musical i potser una miqueta de història de la música. O potser
ni això
Al país, per dir-ho d’una forma
solemne no li calen, al meu entendre, 50.000 executants mediocres o dolents de flauta dolça. Al
país li calen 300 flautistes, violinistes, violoncelistes, instrumentistes del
que sigui, d’excel·lència i 49.700 futurs auditors, amb la sensibilitat musical
prou formada per a saber apreciar l’art d’aquells artistes escollits.
Una via per educar la
sensibilitat musical – ni molt menys la única – son les cançons com les de
Apel·les Mestres - totalment desconegut - , el nostre folklore, alguna de les
nostres millors sardanes, algunes peces escollides de música clàssica com “Pere
i el llop” o “La flauta màgica” que poden ser ben assimilades pels nens i nenes
de les escoles.
Educar la sensibilitat musical
dels nostres infants és l’únic camí per tenir auditors crítics i solvents - de
qualsevol tipus de música - el dia de demà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada