S’acaba d’inaugurar al Museu de l’Empordà i també a
l’antic escorxador - equivocadament rebatejat com a Casa Empordà - una gran exposició de l’obra fotogràfica
inèdita del gran artista “amateur” que
fou en Joaquim Fort de Ribot. Artista en el sentit més ampli, literal i renaixentista del terme.
En aquesta ocasió es presenten una llarga sèrie de
fotografies en blanc i negre de gran format que recullen una petita part de les
innombrables imatges sobre monuments, especialment romànics, que en Fort va captar amb la seva màquina tot
seguint entusiasta - entusiasme sempre mesurat - de l’obra teòrica d’Alexandre
Deulofeu sobre l’origen, potser, empordanès
d’aquest estil arquitectònic. Arcs, voltes de canó, capitells, arquivoltes,
espadanyes, arcuacions i paraments d’opus
spicatum, retratats amb rara perfecció mostren les rutes del romànic, no
tan sols empordanès i del Rosselló si no que resseguint el camí de sant Jaume arriben
fins a la Catedral de Compostela i altres temples exemplars per a la
confirmació de la teoria deulofeuniana, perseguidora de dates de consagració
dels temples veïns, o no tant veïns, de sant Pere de Roda ( ara sembla que es
pot tornar dir així ).
L’altra temàtica de les exposicions ens mostra la dimensió
humana, els retrats d’amics, cares conegudes i entranyables, els interiors domèstics,
el paisatge agrícola - no cal oblidar que Fort exercia de propietari rural
d’una important pairalia - alguns
artistes nostres, insospitats racons de la comarca, insòlits retrats
d’evocadora tendresa. Potser per això l’exposició porta el títol - una mica
críptic - de “Fort. El temps no importa”.
Es clar , la fotografia ho fa tot inamovible i etern. Instants intemporals
sobre paper. Potser haurem d’esperar el catàleg per acabar d’entendre el
veritable missatge del títol. En
qualsevol cas la mostra és un testimoni impactant del país en els anys 50 i
seixanta del segle passat i de la seva història feta pedra i de la seva vida
cultural.
Però la curiositat cultural i la vocació artística de
Joaquim Fort no s’acabava en la fotografia . Ni molt menys. Fort era un
exquisit i documentat afeccionat a la música tant com a auditor crític i atent
com a intèrpret de diversos instruments que dominava, mai amb la tècnica i
perfecció que ell volia. Síntesi d’aquestes dues afeccions hi ha a l’expo del
Museu una fotografia que a mi em va resultar especialment emotiva: un trio de
flautistes, bona part de la família Fort,
tocant dempeus davant una columna de Sant Pere de Roda –abans de la reforma del
paviment – amb una nano, que no he sabut identificar, fent de faristol i aguantant la partitura
oberta. Tota una síntesi dels interessos artístics d’en Quim.
També en l’afecció a la música coincidia amb Deulofeu amb
qui, junt al meu pare Alfons Puig i en Màrius Fàbrega pastisser, ocasionalment
formaven un quartet de corda i es reunien periòdicament, a vegades al
famós mas d’en Deulofeu, a interpretar
Vivaldi, Corelli i Haydn. Interpretacions
que quasi sempre en Fort – perfeccionista de mena – trobava deficients
d’afinació i tempo.
Fort fou un sòlid astrònom amateur, un coleccionista
d’aparells de fotografia rigorós i sistemàtic, aplegant un nombre significatiu de
màquines i models de gran valor històric. Membre de l’equip que va posar en marxa el nou
Museu de l’Empordà, malauradament amb curta durada, membre de diverses juntes
d’associacions musicals i element actiu en quasi totes les reunions musicals
privades de la ciutat, com va recordar amb justes paraules en Gonçal Comelles
en l’acte d’inauguració.
Excel·lent iniciativa, magnífica realització, guiatge de
categoria del fotògraf Josep Algans, acte de gran nivell cultural i alhora de
justícia que reivindica el nom de Joaquim Fort com a artista però també com a
excepcional amant de la gran música i home de sensibilitat extrema per apreciar
totes les formes de l’art. Possiblement un dels darrers dilettantes del nostre petit país.
L’acte inaugural es va cloure, com no podia ser d’altra
manera, amb un petit recital de violí a càrrec de l’esposa d’en Gonçal
Comelles, interpretat magistralment amb el mateix violí que en Quim Fort tantes
vegades havia acaronat amorosament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada