En una d’aquestes sortides que ara se’n
diuen ”Enoturisme” faig parada i fonda a
la citat manxega de Tomelloso. Casualment – a vegades sí existeixen les
casualitats - l’hotel on m’allotjo és
davant per davant del local de la Policia Municipal del poble, departament que
identifico pels dos o tres cotxes patrulla amb el sostre ple de llums de colors i les tres o quatre motos amb antenes
llarguíssimes i suposo que potents
sirenes instal·lades als manillars.
I això em porta a recordar velles
lectures.
Des de la terrassa d’un bar proper,
davant una copa de vi del país i unes albergínies confitades, denominació
Almagro, observo l’activitat considerable d’aquell “cuartelillo”. Entrades i sortides, cotxes que van i altres que venen,
motos que surten disparades amb un conductor rigorosament uniformat i amb un
casc com aquells d’anar a la lluna.
Dintre, suposo, un munt de denuncies, multes, partes, estadillos, informes. Paperassa.

Parlem dels anys cinquanta i seixanta
del segle XX.
En una enquesta a deu escriptors actuals
de novel·la negra en castellà, tan sols un recorda el nom de Garcia Pavón com a
precursor d’aquest gènere, creat molt abans que se l’empesquessin el Vázquez
Montalbán o el González Ledesma. Molt més lluny encara el Montalbano de
Camilleri i el venecià Brunetti de Donna Leon. No voldria dir si és jut o no però
en qualsevol cas és una considerable falta d’informació.
En aquells anys els qui tenien un cert
interès per aquest gènere literari, sempre considerat - potser equivocadament –
una mica de to menor, havien de recórrer
a criatures literàries de característiques ben diferents: el ridícul
Hercule Poirot d’ Agatha Christie, el sòlid Jules Maigret de Simenon, el
morfinòman violinista Sherlock Holmes de
Conan Doyle, el televisiu Perry
Mason d’ E.S. Gardner o els diversos detectius i policies inventats
per Leonardo Sciascia, Dashiel Hammet, Patricia Highsmith. I els que anaven per
nota llegien Edgar Allan Poe precursor indiscutible de la novel·la negra i de
terror.

El guàrdia municipal Plinio és un ibèric
ercepcional, autèntica pata negra de la
professió, d’un natural espavilat i que
fuma “caldo de gallina”, esmorza cafè amb
xurros, pren canyes de cervesa amb olives al
Casino de Tomelloso i algun diumenge, a l’igual que don Quijote menja duelos y quebrantos per dinar. Glamour molt limitat si l’imaginem sense
afaitar, en samarreta imperi i els elàstics penjant, sota la parra del pati de
casa seva rumiant la difícil solució d’un cas, igualment poc espectacular. Garcia
Pavon fa relats costumistes, retrata paisatges i ambients, fa parlar els seus
pintorescos personatges amb la llengua dels vinyataires manxecs i crea uns
tipus d’antologia. Al marge de la intriga accessòria ens acosta a un país sec,
no massa ric, de costums arcaiques i progrés lent. Impressionat en la seva
eixuta amplària constel·lada de barraques de vinya que allà en diuen bombos, d’alguns molins de vent (possiblement
turístics) i quan arriba setembre envoltat d’un núvol inconfusible flaira del most nou.
Ara a Tomelloso hi ha la cooperativa
vinícola més gran d’Europa i tota una
flota de cotxes de la policia municipal amb llums de colors i sirenes
estridents.
Però sense un Plinio que la comandi. Llàstima !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada