dissabte, 16 de desembre del 2017

NORMANDIA LITERARIA (III) - Simenon a Fécamp

Els paisatges que amb més freqüència ens descriu Georges Simenon en les seves novel·les, incloses les del Maigret immarcescible, son paisatges grisos, apagats,  amb una boira freda, quieta, espessa,  d’ una humitat  penetrant que se’t clava a l’esquena amb una esgarrifança tan sols llegir-ho. Submergides en aquest núvol dens  hi ha formes desdibuixades, sense llum, tristes i volgudament misterioses que et predisposen a endinsar-te en una narració entre secreta i obscura que al llarg de les pàgines s’anirà aclarint, encara que no surti el sol.
 
 
Son els paisatges de la costa flamenca o de la Valònia interior que Simenon va conèixer a la seva infància, sobretot  al barri de la Outremeuse a la Lieja natal, una mica escrostonat i brut, travessat per el riu Mosa (Meuse) d’un color groc fangós cobert d’un polsim de carbó. Però els paisatges fluvials de Simenon van més enllà de la Meuse belga i arriben als trams navegables  de la Loire i el Sena, sempre inquietants, amb una humitat enganxosa, una llum incerta entre arbres d’un verd profund  i dotzenes de rescloses mal vigilades per antics mariners retirats, en general lleugerament borratxos.
I seguint el curs del Sena, com feien les antigues gavarres,  arribem a la costa normanda que és, sens cap mena de dubte, el mar de Simenon que circumstancialment s’allarga pel nord fins al Pas de Calais i pel sud a la costa bretona  encara que en alguna ocasió excepcional,  i segurament pel seu encant innegable, Sim tria el marc de La Rochelle  per alguna de les seves narracions d’ambient mariner.
 

Però el mar autèntic de Simenon és el mar de Normandia, el canal de la Mànega, aquest estret corredor que uneix l’Atlàntic amb el mar del Nord on les onades son  valentes i les nits de galerna acovardeixen malgrat que estiguis en terra ferma i no hi hagi cap assassí  errant,   encara sense identificar.

Etretat, Fécamp, Dieppe, Yport, Le Havre son noms que trobem sovint en les obres de Simenon ja que després de Paris és la Normandia marítima i marinera  l’entorn que més va recrear la seva fluida prosa. Simenon era un apassionat de la mar i ja el 1928 es va fer construir a Fécamp un vaixell amb casc de fusta de roure que va batejar com Ostrogoth  i amb el que navegar per plaer moltes i moltes hores a molts i molts mars.
No és doncs d’estranyar que el món dels mariners, dels pescadors, dels pilots, de les drassanes i els calafats;  l’olor de quitrà, de pintura fresca, de cadenes rovellades, d’algues en descomposició, de restes de peix escampades pels molls, de la sal humida i corrosiva; l’imposant espectacle de les marees, del mar desbocat, de les onades batent-se amb ràbia contra una costa blanquinosa de penya-segats imponents, de les nits en que el vent forassenyat no et deixa caminar. No és d’estranyar doncs  que aquest entorn fascinant i tèrbol seduís al gran narrador de fets  misteriosos i de conductes psicològicament complexes.
 
També aquell entorn, gairebé èpic, dels mariners que des de Fècamp s’embarcaven cada any per estar sis o set mesos en mar a la pesca del bacallà a la remota Terranova, afrontant temporals, glaçades, penalitats de tota mena, sempre  amb el temor del gran temporal i la incertesa del retorn. D’aquests vaixells se’n deien precisament Terre-neuvas, i d’aquesta vida miserable i perillosa en sortí   Au Rendez-vous des Terre-neuves;  es troba amb l’ excepcional paisatge d’Etretat amb les seves falaises  calcàries, escarpades i nues de vegetació de tan erosionades per la mar a  Maigret i la vielle dame  o en les seves pròpies  “Memòries íntimes”.
I quan tot es calma i, cosa rara, surt el sol i l’acció passa en ambients més assossegats i relativament selectes, apareixen els noms de Deauville, Cabourg, Trouville, Honfleur   que foren les platges de moda i els balnearis luxosos on anaven a prendre banys de mar - per prescripció mèdica - les famílies riques de Paris a l’època d’entreguerres, ambients que Simenon també va retratar encara que potser amb menys afecte i fins i tot amb un bri de desdeny.
En darrer terme una altra connexió normanda amb l’obra simenoniana  pot ser que, segons es diu - hi ha diverses teories al respecte - l’inspector de policia real que inspirà la figura de Maigret fou el comissari divisionari Marcel Guillaume que a partir de 1937 es retira al poble  de Tribehou, a la Normandia fins la seva mort a Bayeux. Malgrat les diverses teories existents al respecte el propi Simenon reconegué haver-se inspirat en aquest excepcional policia per a crear  la figura irrepetible de Jules Maigret.
Com diuen els francesos pour en savoir plus : llegir el llibre de William Alder “Simenon et Maigret en Normandie
 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada