Dins la narrativa catalana
tinc la impressió que el novel·lista Miquel Llor ( 1894-1966) és considerat erròniament
com escriptor d’una sola obra , això sí
d’èxit esclatant , que fou Laura a la
ciutat dels Sants, però que el situa
en un lloc discretament secundari de la nostra història literària, lloc on
fàcilment els noms i les obres es cobreixen lentament – o no tant lentament –
d’una injusta teranyina d’oblit.
És difícil de mesurar la
magnitud d’aquesta indiferència que acaba amb desconeixement, però un paràmetre
tan sols indicatiu i encara de fiabilitat relativa és veure les ratlles que
viquipèdia en català dedica exclusivament a la biografia d’ aquest, i
comparativament, a altres autors. Miquel Llor mereix l’atenció d’escassament de
10 ratlles, Ruyra tan sols 6 , Francesc Trabal 9 , Carles Soldevila 4 miserables ratlles. Mentrestant Puig i Ferrater és objecte de 101
ratlles, Narcís Oller de 52, Prudenci
Bertrana de 47, el contista Pere
Calders 292 i a Mercè Rodoreda ( per qui
Llor era un referent admirat) li dedica
una extensa parrafada, només nota biogràfica, de 417 linees.
Possiblement no vol dir res.
El sistema de confecció de viquipèdia provoca més d’un dubte sobre la seva
fiabilitat ja que es tracta de tenir un bon col·laborador que sigui entusiasta
d’un tema, d’un indret o d’un autor. Se tanmateix que entrar en la dinàmica de
les comparacions és pervers : Narcís Oller és 5’2 vegades millor que Miquel Llor ?
Mercè Rodoreda és superior a Carles Soldevila en 104’2 unitats de valor
literari, si existissin aquestes unitats ? Aquest plantejament seria absurd i fal·laç.
Però a títol simplement
indicatiu de nivell de coneixement, de presència en la vida cultural i
acadèmica, de vigència de la seva obra, la dedicació que li fa l’enciclopèdia
virtual ens permet deduir que Llor – i gual que altres de la seva volada com Trabal o Soldevila - son
poc valorats i coneguts. El
nombre de tesis doctorals sobre aquests autors és mínima. La personalitat retreta
de Miquel Llor segurament va contribuir
a que la posteritat l’oblidés injustament massa de pressa.
Algú dirà que la narrativa de Llor no és
moderna. Ho fou en el seu moment, com ho foren Leopardi, Flaubert, Dostoiewski,
Balzac i no per això, passats els anys, els hem d’ ignorar. Llor va escriure com
corresponia a la seva època i els referents que se li atribueixen son Proust,
Freud, Moravia ben actuals en aquells anys. No es pot arraconar a Miquel Llor
perquè escrigué de forma molt diferent a Monzó i aquest molt diferent a Joanot
Martorell. Penso precisament que la literatura de Llor correspongué fidelment a la
societat i al moment històric del nostre país en aquell període. Qui no ha viscut a un
Comarquinal qualsevol que llegeixi la
descripció que en fa Llor !
Emili Teixidor, i li hem d’agrair,
ha fet una relectura de “Laura...” amb una interesant obra titulada precisament
“Laura Sants” títol que implícitament
ens remet a l’obra de Miquel Llor.
Ara a poques setmanes del
cinquantenari de la seva mort potser és necessari , no per homenatge, no per justícia - paraules massa grosses – si no tan sols
perquè el país no està sobrat de grans narradors, recordar el seu nom, fer una
relectura de tota la seva obra i tenir
present que va conrear també amb
habilitat d’orfebre un gènere tan difícil com el conte.
A aquesta feina els
professors de literatura dels IES catalans hi poden ajudar ... si recorden el seu nom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada