Els qui vàrem créixer deformats i
desinformats per l’escola - pública i
privada - controlada pel
nacionalcatolicisme dels anys 40/50 s.
XX, ens imaginàvem, pobrets ! els
practicants de la religió protestant com a uns éssers perversos amb peülles i
orelles punxegudes fent torn neguitosos per a entrar a l’infern a cremar per tota
l’eternitat. Un tal Luter, ens deien, era un frare agustí renegat i concupiscent,
que per a poder-se casar amb una monja, va organitzar tot aquest important
daltabaix dins l‘Església catòlica, que era la bona i veritable. Daltabaix que
varen seguir, com no podia ser d’altra manera
Anglaterra (pèrfida Albión) i part d’ Alemanya no tutelada per la corona
espanyola.
A mitja veu s’explicava que hi havia a
Figueres una església protestant al
carrer de santa Llogaia i fins i tot algú gosava dir que hi havia residit un
bisbe d’aquesta confessió. Ningú però sabia exactament en què consistia el
corpus doctrinal del protestantisme. Quina era la seva greu heretgia. Més endavant la curiositat, a alguns, ens va portar
a llegir quatre coses sobre el tema, les sagnants guerres de religió posteriors
i la consegüent dispersió del cristianisme reformat en esglésies diverses i sectes de noms
estrafolaris.
A l’esquerra hi ha la vinya de la que tenen poca cura els clergues catòlics, revestits de mitres i capes de colors vius brodades d’or, frares i monges fent conversa i la vinya abandonada. En definitiva un cartell publicitari de l’església protestant alemanya.
Els corrents crítics contra l’autoritat
del Papa, debilitada des del cisma
d’Occident, agreujada per la creixent corrupció, afany de riqueses i de poder
temporal, obscurantisme i superstició fomentada per certes ordres religioses i
altres motivacions, algunes òbviament de tipus polític, provocaren l’aparició
de diverses veus crítiques com foren inicialment la de Jan Hus a Bohèmia, els
humanistes Erasme de Rotterdam, Tomas Moro, Lefrevre d’Etrampes que amb el seu
discurs intentaven conciliar el moviment humanista amb la necessària
modernització i reforma moral de l’Església de Roma.
No sonava malament, no, aquella música.
En aquest context Martí Luter
protagonitza la seva rebel·lió, clava a la porta de l’església de Wittenberg
les seves tesis i posteriorment crema, el 1520 al mateix poble, la butlla papal
Exurge Domine per la qual se
l’amenaçava d’excomunió, sanció que es materialitzà l’any següent.
No entrarem en els punts doctrinals del
protestantisme, encara que fora aclaridor el fer-ho. Cal dir però que el seu
arrelament possibilità la creació de les esglésies nacionals, cas evident de l’anglicanisme
a Anglaterra, el luteranisme a Alemanys
i el calvinisme a Suissa ( en aquest sentit és interessant el llibre de Stefan
Zweig Castelio contra Calvino del que
fa temps vaig parlar)
Maria de Médicis contempla la massacre de la nit de St.Bartomeu |
Cinc cents anys de protestantisme i les
esglésies cristianes - incloses la catòlica, la ortodoxa i la protestant que
segueixen el mateix evangeli, el mateix Profeta, el mateix discurs - molt fer
cerimònies ecumèniques, moltes abraçades, molt Pax vobis, moltes paraules, ( molta foto), per a seguir ... separades i dèbils, mentre
l’Islam, en expansió, s’ho mira des de lluny (cada vegada menys), expectant.
No se si ho han fet prou bé uns i altres. Però els cors del homes occidentals orfes de qualsevol sentiment religiós, transcendent i d’espiritualitat es refugien en el consum, la droga, la tablet, els telepredicadors o a les vidents de tele 5 .
No se si ho han fet prou bé uns i altres. Però els cors del homes occidentals orfes de qualsevol sentiment religiós, transcendent i d’espiritualitat es refugien en el consum, la droga, la tablet, els telepredicadors o a les vidents de tele 5 .
No és totalment ociós que recordem a Martí
Luter que va promoure, ara fa cinc cents
anys, una reforma de l’Església eficaç, renovadora i contundent que va treure
la son d’una Església viciada pel poder temporal.
Potser només recordant-ho , ja no hi som
a temps.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina