dissabte, 28 d’octubre del 2017

NORMANDIA LITERARIA (I) - Corneille a Rouen

Molta gent associa la regió de la Normandia al famós i sagnant  desembarcament militar angloamericà-canadenc  de juny de 1944 que marcà l’inici del final de la segona guerra mundial. La peregrinació a les platges, cementiris i memorials encara és constant i la visita colpidora. En parlarem algun dia.
Artísticament l’evocació d’aquest tros de França va lligat als pintors impressionistes amb la figura patriarcal i extraordinària de Claude Monet que hi va residir molts anys i que la  va fer famosa pintant els seus jardins, la seva costa singular i la famosa catedral de Rouen amb totes les llums que el sol ofereix al llarg del dia.
Però tant important com aquestes evocacions - o potser més- és la densitat literària de la regió, la gran literatura que el seus paisatges, la seva mar agitada,les platges de moda, la seva gent, les petites viles, la tranquil·la vida de les granges on els pagesos fan formatges i elaboren sidra, han sabut inspirar.
L’autor teatral més conegut que va donar aquesta regió, fou Pierre Corneille, membre d’aquell trio famós que estudiàvem, per sobre, quan es parlava a classe de literatura a l’Institut del teatre francès del segle XVII : Racine, Molière, Corneille. Aquest darrer era normand, nascut a Rouen,  a quatre passes de la place du Vieux Marché i de la creu que recorda el lloc on Jeanne d’Arc - la Pucelle d’Orleans - va morir a la foguera als dinou anys, acusada d’heretgia. El teatre de Corneille però no  s’identifica ni amb el país ni amb el paisatge ni amb la natura. Les seves obres en vers tracten d’herois clàssics,  sobretot de temes històrics mitjançant  els quals l’espectador podia establir un
 paral·lelisme amb situacions polítiques i socials del moment.

 
Corneille, que fou durant un temps poeta oficial nomenat per Richelieu i protegit de Lluís XIII, abandonà aquesta condició per a fer un teatre renovat,  “més compromés”, en el sentit d’exaltar els sentiments de noblesa, la igualtat dels homes davant la llei,  rebuig de la repressió exercida pels poderosos, conflictes de consciència i identitat.
Corneille fou reconegut com el poeta i dramaturg més important del seu temps - malgrat ser contemporani de Racine i Molière -  i l’èxit més esclatant l’obtingué amb l’estrena a Paris de la seva tragicomèdia Le Cid.
Napoleó era un gran amant del teatre de Corneille i sabia de de memòria llargues tirades de versos de la tragèdia Cinna o la clemència d’August.  Potser perquè aquesta obra era una apologia de la pràctica d’un poder fort acompanyat de la virtut de la magnanimitat. Un dia Bonaparte, ja Emperador, en sortir de la representació d’una de les seves obres digué : Si Corneille fos viu, el faria príncep !  - No venia d’un...
Avui la casa on nasqué Corneille a Rouen és un petit Museu on es conserva - o es recrea, tant li fa - la seva biblioteca i el seu gabinet de treball. A pocs quilòmetres de la ciutat, a la vila de Petit-Couronne hi ha la casa de pagès - le manoir - de la família Corneille, casa típicament normanda amb els seus plafons de fusta a la façana i el seu jardí florit, igualment avui transformada en museu en record de l’escriptor.
A la ciutat de Rouen, davant mateix del Theatre des Arts,  recoberta amb la pàtina verdosa dels anys, hi ha una magnífica estàtua de bronze de l’escriptor que visqué 56 anys a la ciutat,  morí a Paris als setanta vuit anys d’edat i fou enterrat a l’església de Saint Roch no massa lluny d’on més tard s’hi colgaren les restes del  filòsof Diderot i del pintor Fragonard.    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada