L’exposició - les exposicions - de fotografies de Joaquim Fort ha tancat
portes al Museu de l’Empordà i a l’antic Escorxador. Ha estat un gran encert d’organització i un
total èxit de públic, que ha significat la reivindicació d’un personatge
desconegut pels figuerencs. No fa gaires dies es va presentar el catàleg de la
mostra i en aquesta publicació hi trobo una fotografia que ja quan vaig visitar
l’exposició em va intrigar i despertà la meva curiositat de figuerenc. Potser
no és ni de les millors artísticament parlant i fins i tot l’anècdota,
l’argument, és vulgar.
Es tracta d’un paisatge urbà, el carrer
de Llers de Figueres, entre llums i ombres, amb un llunyà rètol del fotògraf
Bosch i un home vell, amb abric i dos bastons, vist d’esquena, baixant pel carrer. La fotografia figura al
catàleg en una pàgina que no puc consignar ja que no estan numerades (en els
catàlegs és imprescindible que les pàgines tinguin un número de referència).
Després de mirar i remirar he arribat a
la conclusió que la figura correspon al mestre Josep Passolas, veí del carrer
de Llers i que fou un músic figuerenc de certa anomenada però que avui gairebé
ningú a la ciutat recorda. Si no vaig errat, cap via ni carrer de la ciutat
porta el seu nom, que aquest sol ser un símbol - amb moltes omissions - de cert reconeixement ciutadà. Altres músics,
potser amb menys mereixements, han estat dignes d’aquest record. El tarannà
però del mestre Passolas possiblement no fou el més apropiat per a saber-se
garantir una certa memòria per a la posteritat. Un cronista de l’època deia d’ell
“
home humil i espill immaculat de la bonhomia, vol passar pel món
desapercebut...”. Va encertar.
Recordo perfectament a aquest artista,
ja vell, que tenia l’aspecte exacte
d’una músic romàntic : extremadament prim, la pell transparent de color de
cera, cabell llarg, rostre trist, mirada a l’infinit.
Una figura que evocava en
certa manera les imatges de Chopin i Liszt,
els dos pianistes més emblemàtics
del romanticisme musical.
Per a reconstruir la vida del senyor
Passolas, cal recórrer a la premsa local fàcilment consultable a la hemeroteca
digitalitzada de la Biblioteca Fages de Climent. Per les dades que no hi he trobat he consultat el
diccionari biogràfic d’Inès Padrosa.
A la col·lecció de premsa històrica
local hi ha més de cent trenta entrades
amb el nom Passolas que van des de 1914 a començaments dels anys 40. Des
d’anuncis o ressenyes de recitals dels seus alumnes i concert íntims fets a Can
Mariani, fins a crítiques d’estrenes d’obres seves. Això vol dir que, sobretot en
els anys vint i trenta, el seu nom
tingué un cert pes específic en el món musical figuerenc i que deixà un estol
de deixebles de sòlida formació pianística.
Josep Passolas nasqué a Castelló
d’Empúries l’any 1881, fill d’un metge de la vil·la i de la seva muller.
S’inicià en l’estudi de la música i del piano amb Antoni Agramont director de
la cobla castellonina. Posteriorment amplià estudis a l’escola Municipal de
Música de Barcelona ciutat on comença una carrera de concertista. Aviat el
traslladà a Figueres on es dedicà, a més
de la interpretació, a la composició i a la pedagogia musical.
La primera referència que hem trobat
data de maig de 1914 anunciant un recital en el que Passolas va actuar fent duo
amb el violinista Enric San. L’any 1918 L’Orquestra Simfònica de Barcelona
estrena una peça seva i el 1921 l’Orfeó Gracienc estrena la seva obra “Fraternitat”.
L’activitat de compositor es compatibilitza amb la docència a la Fundació “Clerch
i Nicolau” i amb la direcció de l’acadèmia que portava el seu nom, d’on
sortiren deixebles considerats pianistes notables con Concepció Bonal, Francesc
Basil, Tomasita Riera, Mercedes Moner i Josep
Falgarona.
Cent i escaig llarg de referències en
premsa fan de mal sintetitzar. En tot cas el mestre Passolas fou un music
notable que va morir a Figueres l’any 1957, em fa la impressió que en una situació força
precària. Podríem dir literalment de pobresa romàntica.
La ciutat però potser hauria de recordar
a aquest músic singular més enllà de la fotografia d’esquenes, baixant pel
carrer de Llers, que li va fer en Quim Fort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada