dissabte, 19 d’agost del 2017

DESPRES DE L'ATEMPTAT

Possiblement és tòpic i inútil fer una reflexió sobre l’horrorós i salvatge atemptat islamista a les Rambles de Barcelona després de l’eficaç diluvi informatiu dels mitjans de comunicació i l’encara més torrencial – i ja no sé si tan eficaç  i convenient – produït en això tan imprecís que se’n diu la xarxa. El que sí sé és que després d’escoltar reiteradament  el consell dels mossos que no es pengessin fotografies de ferits, al cap de poc vaig rebre una esgarrifosa fotografia d’una víctima, potser morint-se,   d’algú que volent jugar al periodisme  o per un sentiment de solidaritat mal entesa, feia circular la tètrica i dolorosa imatge d’un ferit o un mort enmig un bassal de sang. No ho puc precisar perquè la vaig esborrar immediatament.
Tot el que pugui dir de rebuig o de condemna ja està dit i repetit. Tots els valors que pretenen destruir i que defensarem aferrissadament, també s’han fet tòpics de tant reiterats. No obstant un no pot callar. Alguna reflexió cal fer en veu alta quan colpeixen de forma brutal la ciutat que és capital del teu país i quan ho fan en un lloc entranyable, alegre i acolorit que és una part important dels records de la nostra joventut.
 
La Rambla de Barcelona és sagrada ! Per això el fanatisme obcecat i assassí d’un Islam embogit l’ha volgut tacar de sang.
La Rambla és aquell Liceu d’abans de l’incendi on des del cinquè pis vàrem començar a escoltar  La flauta màgica de Mozart, el Don Carlo verdià i el Wagner més autèntic i barceloní. Però la Rambla és també el cant dels ocells engabiats, l’esclat de color de roses, clavells, gladiols i mimoses. I la rialla de les floristes. I a tocar, el bodegó immens i inigualable de La Boqueria. I una mica més enllà la Biblioteca de Catalunya, la llibreria Millà o la casa de música de sota la Virreina on es podien comprar cordes de guitarra i partitures dels Platters.
La Rambla és aquell camí de joia que fa molts anys ens portava a prendre café al Moka, quan encara estava decorat amb palmeres de llauna pintades de verd. O ens feia arribar, una mica més avall, a vegades envoltats de nois de la navy relativament serens, a prendre unes copes de Jerez als Cabales sota cartells de toros dels anys quaranta, una mica cagats de mosca. I a mig camí, a quatre passes a l’esquerra, entraves a la plaça Reial que és la plaça més bonica de Barcelona on podies beure una gran  cervesa fresca i rossa, i si era de nit el Jamboree, local excepcional, tenia les portes obertes, potser amb el gran Tete Montoliu tocant el piano.
 
I si es celebrava un àpat de festa i la butxaca ho permetia, Rambla avall – la Rambla fa baixada deia un llibre de Nèstor Luján – cap a  l’Amaya, el d’abans, el de la carta solemne, basca i peixatera que era un valor segur perquè la festa fos grossa. O a can Ton, a menjar cabrit al forn.
I algunes nits de malenconia vital profunda (i probablement injustificada) baixant per la Rambla s’arribava al Pastís, aquell petit bar d’ambient canaille on la música de l’Edith Piaf, entre fum de tabac i olor d’anís  ens feia somniar amb un Paris que encara no coneixíem. I si la nit en comptes d’existencialista tenia color castís i popular a l’Arc del teatre per tres pessetes podies beure un vaset de cazalla de la Sierra amb panses.
I com que d’això no en saben res, perquè odien aquesta civilització, aquesta cultura, com que pretenen la implantació violenta del califat al bell mig de Barcelona, per això fereixen amb salvatge brutalitat tot esperant que  els USA, venedors d’armes, i la impassible Europa – permissiva, bonista  i respectuosa dels Drets humans  - contemplin  com aquesta fracció de l’Islam ocupa palaus i cancelleries.
Després de l’atemptat d’ahir a Barcelona estic trist, dolgut, cansat. 
M’he fet més vell i tinc por.  

dimarts, 8 d’agost del 2017

QUI S'HA BEGUT EL SENY ?

És evident que els anarcos de la CUP i els dels grups satèl·lits que els nodreixen, no. Autoproclamats anticapitalistes i  incubats en casals anarquistes diversos o en similars llars d’adoctrinament àcrata, han vestit la disfressa d’independentistes per a enredar a ex-convergents incauts – que n’hi ha molts – i alguns arrauxats de l’Assemblea Nacional a fi de tenir una falca parlamentaria sòlida per a assolir els seus objectius.
La CUP no vol la independència de Catalunya. L’importa una rave.És més,  ho consideren una reivindicació petitburgesa. Però ells ja sabien que amb aquest passaport fals farien pagar un caríssim peatge als de Junts pel si  per a mantenir-se en el govern. La primera quota del pagament fou la renuncia del president Mas que feia cara de capitalista i gastava massa corbata i desodorant.
Després han vingut altres episodis  en el Parlament de Catalunya que han estat humiliants pel Govern, imposicions, xantatges, una constant actitud de desdeny i fàstic. Sempre votant per la mínima a favor del Govern, ostensiblement tapant-se el nas.  I ara quan paralitzen, embruten i rebenten autobusos turístics o punxen rodes de bicis de turistes el senyor Turull els demana “ per favor” que facin bondat  i que siguin bons nens! Espero que els hi demani dempeus. I afegeix que és un error confondre aquests actes violents amb el procés sobiranista. Està clar qui s’ha begut el seny.
I Esquerra Republicana , callada com un mort .
Els de la CUP volen canviar, subvertir, dinamitar, diguem-ho com ens plagui -  els sistema capitalista de l’actual societat. I ho volen fer amb els mitjans que calgui – repassem la història i veurem quins son – i en companyia dels Comuns de la Colau, dels Podemos de l’Iglesias i gent de ideologies i mètodes similars.
A Catalunya els cupaires son independentistes, diuen, i ho volen fer ajudats d’una coalició política artificial i insegura que es Junts pel Sí de la qual el partit majoritari és el denominat PdCat que no se sap ben bé què és però per ADN i origen és com a mínim liberal si no obertament conservador. I quan els escolans de la CUP fan actes violents, actes revolucionaris, en contra de l’economia del país – atacar el turisme es fer això – el senyor Turull els demana per favor que facin bondat. Està clar qui s’ha begut el seny.
I temen que això afecti el denominat, reiteradament i llargament des de fa dos anys, procés ? No ho temin senyors, no, és segur que l’afecta, perquè ja em perdonaran, una Catalunya independent governada amb l’ajut d’aquesta gent possiblement a molts no ens interessa. I per  reblar el clau el senyor Tardà picant l’ullet als Comuns diu que la futura República catalana ha de ser governada per l’esquerra ( vol dir ERC i Comuns) . Doncs més clar l’aigua senyors del PdCat :  qui és que s’ha begut el seny ?
Llegeixin, llegeixin, llegeixin una mica la historia de la Generalitat republicana des de febrer del 1936 fins febrer del 1939. I si no volen llegir que és massa feina,  ho preguntin al Conseller Santi Vila que sí que sap història . I vegin que passa quan es trien males companyies per a governar !

dilluns, 7 d’agost del 2017

LA CAMBRA AGRICOLA

Els figuerencs nascuts després de 1965  - per acotar una mica - han de tenir molt bona memòria per recordar l’edifici de l’antiga Cambra Agrícola situat a la placeta baixa de la  Rambla, en el lloc que avui ocupa el Museu de l’Empordà i que fou enderrocat a finals de 1968.
Per ajudar a fer memòria els pot servir el llibre “Cambra Agricola de l’Empordà. Arquitectura, economia i societat[1] del que no es pot dir que sigui una novetat editorial , doncs data de finals de 2016,  però del que encara se’n van fent presentacions públiques encaminant-se cap a la segona edició. El llibre té un interès indiscutible per a tots els qui intentin conèixer la història de la comarca empordanesa així com de la seva capital Figueres.
Escut de Figueres que hi hagué
a la Cambra Agraria
Aquesta obra es divideix en tres parts ben diferenciades cada una d’elles tractades per autor diferent. La primera, que es obra de l’historiador Albert Testart, fa un estudi ben estructurat del que fou aquella institució des de la seva fundació l’any 1900 fins a la desaparició en l’agitat període 1936-39.
El pes d’una agricultura en transformació com a base de l’economia comarcal, l’interès per les noves tècniques productives i per formules innovadores  d’associacionisme agrari, entre molts altres factors promogueren i van fer viure aquella institució que, com es digué en la darrera presentació del llibre, fou una entitat transversal – paraula avui de moda – el que vol dir que hi tenien cabuda gent de filiació diversa i procedència social igualment dispar, units per l’interès de la modernització del camp i del progrés agricola de l’Empordà en particular. No fou una patronal de propietaris com l’IACSI[2] ni menys encara una sindical pagesa, ni una associació de petita i mitjana empresa, que de tot hi havia. Tingué doncs el gran mèrit de no poder-se etiquetar amb cap  ideologia  política determinada més enllà de la política rural encertada pel país. Com a exemples singulars poden dir que foren dirigents de la Cambra des de Joan Arderius republicà federal de radicalitat provada i anticlerical militant fins a Pere Vayreda catòlic practicant i president comarcal de la Lliga.  
La molt ben documentada segona part que escriu l’arquitecte Joan Falgueras tracta del singular edifici que allotjà la Cambra obra de l’arquitecte Azemar i que fou enderrocat, davant el silenci general, el 1968. Enderrocament que es situa en un procés d’evolució urbanística de ciutat que des del punt de vista arquitectònic en aquells moments està intentant entrar en la “modernitat”. Falgueras fa un estudi del que fou l’arquitectura a Figueres durant aquells anys i en plantejar-se la pregunta – com molts han fet -  si calia conservar l’edifici d’Azemar com a peça important del patrimoni, la resposta que ens permet fer el treball de Falgueres, sense formular-la explícitament , és que en tot procés de reforma, modernització o engrandiment alguns edificis singulars han de desaparèixer. Ineluctable llei de vida per homes i per  edifics.
El capítol de Joan Armangué que clou el llibre ens parla de la complicada trajectòria “administrativa” de l’edifici de la Cambra, des de la seva construcció fins als contractes d’arrendament amb l’ajuntament   i les diverses utilitzacions de l'edifici posteriors a l’any 1939 fins arribar a l’enderroc.
 Però també ens parla  dels homes de la Cambra i del seu entorn social. És un interessant who was who que permet recuperar alguns personatges que foren clau en la vida econòmica, política i social de la ciutat i de la comarca i que per molts diverses circumstàncies el seu paper decisiu no ha estat reconegut, per dir-ho d’alguna manera, ni per uns ni per altres.
Lluís Mª Jordi
En diverses ocasions aquesta llacuna en la memòria col·lectiva d’homes significatius de la societat figuerenca, ha estat objecte de converses amb Joan Armangué des del dia llunyà en que ambdós varen intervenir a distints nivells en la recuperació de Joan Arderius, el veterinari polític republicà. Però també en les converses sorgí el tema que més enllà de la política hi hagué homes importants en aquells anys –  finals del XIX i primer terç del segle  de segle XX – als qui la ciutat devia record i un cert homenatge.  Homes com Cusí de Miquelet, Lluís Mª Jordi, Eusebi de Puig, Carles Jordà – aquest amb una biografia solvent i publicada – Raimundo de Falgas, Antoni Papell i un llarga llista que cal estudiar amb deteniment perquè foren ells que també varen ajudar a crear un Empordà ric, modern i amb projecció arreu de Catalunya.
Aquest llibre ens ajuda a conèixer millor aquesta comarca i la historia de les seves institucions, la seva economia i els seus homes.  



[1] Joan Armangué, Joan Falgueras, Albert Testart - “Cambra Agricola de l’Empordà. Arquitectura, economia i societat”- Brau ediicons -  Figueres 2016
[2] Institut Agricola Català de Sant isidre


divendres, 28 de juliol del 2017

COMELLAS, VILÀ I FALGARONA



A la inauguració de l’exposició de fotografies d’en Quim Fort, ja comentada  fa alguns dies, vaig tenir la satisfacció de retrobar al violinista Gonçal Comellas a qui feia massa temps que no veia en directe. Gonçal Comellas que a més d’un gran músic és un bon amic – relació entre gran  intèrpret i senzill però fidel afeccionat – és d’aquells personatges excepcionals que de tant en tant dona l’Empordà i que a l’Empordà mateix passen desapercebuts. Sí, ja sé que a Avinyonet, el seu poble, se li han fet distincions diverses  i fins i tot una escola porta el seu nom. Si no fos per això aquest nom restaria, em fa l’afecte, una mica massa oblidat per què som d’un país de memòria escassa.
Gonçal Comellas és sense cap mena de dubte el millor violinista de projecció internacional que ha donat la comarca. Algún crític afirma categòricament que és el violinista més important de la segona part del segle XX que ha donat aquest país - no l’Empordà, si no Catalunya -.   Als seus inicis fou saludat com a “nen prodigi” que va donar el seu primer recital als catorze anys, es formà amb el gran mestre Joan Massià , després de recollir premis i distincions arreu  va acabar essent escollit pel propi Yehudi Menuhin per a fer música junts essent famosa la interpretació que els dos artistes excepcionals havien fet repetides vegades del concert per a dos violins en re menor de Bach. El mestratge i col·laboració de Menuhin marca per a Gonçal l’inici d’una brillant carrera com a solista que el porta a donar recitals arreu i col·laborar amb les orquestres més famoses del món. 
Gonçal Comellas, indiscutiblement, s' inscriu con a continuador de la brillant escola violinística catalana representada per Francesc Costa, Joan Manen i Antoni Brossa. Malauradament aquesta brillant carrera s’interromp bruscament i lamentablement quan li diagnostiquen una distonia focal, disfunció muscular cruel pels músics  que li fa replantejar la seva carrera musical com a solista,  que s’encamina cap a la direcció d’orquestres de cambra i a la pedagogía.Gonçal Comellas ha estat i és encara un dels grans músics de l’Empordà, generós del seu temps, proper, amic, assequible a qui devem afecte i admiració.
Quelcom semblant podríem dir de la pianista rosinca Carme Vilà.  També intèrpret precoç, formada inicialment a Figueres amb la senyora Emilia Palau, als pocs anys inicia una carrera fulgurant per Europa i Amèrica on coincideix, estudia i fa musica amb Bela Siki, Jörg Demus, Brendel, Badura Escoda. Acumula premis i beques, prodiga recitals i ensenyament i acaba essent nomenada doctor “honoris causa” per la Universitat de Wisconsin abans d’assumir la direcció del Conservatori barceloní.
 
A Carme Vilà, personalment la recordo en una enèrgica i excepcional interpretació del concert  nº 2 de Brahms al Palau de la Música i naturalment i emocionadament el dia de l’estrena del piano Yamaha de Joventuts Musicals de Figueres que aleshores jo presidia. Des d’aquell recital associo a Carme Vilà als estudis de piano de Scriabin i a una vella amistat.
El tercer músic empordanès, ja traspassat i que tampoc ha estat degudament reconegut és el pianista figuerenc Josep Falgarona que si bé va desenvolupar part de la seva carrera internacional des de Paris va mantenir sempre estrets lligams amb la seva ciutat i la seva comarca. Personalment no el vaig arribar a conèixer però penso que la seva categoria artística no ha estat prou valorada més enllà de la concessió de la fulla de figuera de plata ... a títol pòstum.
Com moltes vegades  una mica tard i en ocasions malament.
A Comellas el crida el gran Menuhin per tocar amb ell, a la Vilà la fan “honoris causa” a una universitat americana.... i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà què fa en honor d’ aquests empordanesos, il·lustres artistes, músics excepcionals ?  Potser algú hauria de repassar no els premis i guardons que s’han concedit - sobre els que no tinc res a dir -   si no els que no s’han concedit i, potser  algú, hauria de reflexionar i entonar un mea culpa.
Encara son a temps de corretgir aquesta greu omissió amb el nou reglament de premis i distincions
I el que val pel Consell Comarcal val per algunes altres entitats i institucions públiques de tot àmbit i nivell.

dijous, 27 de juliol del 2017

PLINIO

En una d’aquestes sortides que ara se’n diuen  ”Enoturisme” faig parada i fonda a la citat manxega de Tomelloso. Casualment – a vegades sí existeixen les casualitats -  l’hotel on m’allotjo és davant per davant del local de la Policia Municipal del poble, departament que identifico pels dos o tres cotxes patrulla amb el sostre  ple de llums de  colors i les tres o quatre motos amb antenes llarguíssimes i  suposo que potents sirenes instal·lades als manillars.
I això em porta a recordar velles lectures.
Des de la terrassa d’un bar proper, davant una copa de vi del país i unes albergínies confitades, denominació Almagro, observo l’activitat considerable d’aquell “cuartelillo”. Entrades i sortides, cotxes que van i altres que venen, motos que surten disparades amb un conductor rigorosament uniformat i amb un casc com aquells d’anar  a la lluna. Dintre, suposo, un munt de denuncies, multes, partes, estadillos, informes. Paperassa.
I penso en  Manuel González a) Plinio,  l’imaginari cap de la guàrdia municipal d’aquest poble de La Mancha, creat pel gran narrador que fou Francisco Garcia Pavon, fill de la vila i que sabé enginyar un estil de novel·la policíaca amb protagonistes carpetovetònics – en el sentit històric del mot -  rurals, autèntics, senzills i enginyosos que no tenien res a veure amb els detectius literaris més famosos de l’època.
Parlem dels anys cinquanta i seixanta del segle XX.
En una enquesta a deu escriptors actuals de novel·la negra en castellà, tan sols un recorda el nom de Garcia Pavón com a precursor d’aquest gènere, creat molt abans que se l’empesquessin el Vázquez Montalbán o el González Ledesma. Molt més lluny encara el Montalbano de Camilleri i el venecià Brunetti de Donna Leon. No voldria dir si és jut o no però en qualsevol cas és una considerable falta d’informació.
En aquells anys els qui tenien un cert interès per aquest gènere literari, sempre considerat - potser equivocadament – una mica de to menor, havien de recórrer  a criatures literàries de característiques ben diferents: el ridícul Hercule Poirot d’ Agatha Christie, el sòlid Jules Maigret de Simenon, el morfinòman violinista  Sherlock Holmes de Conan Doyle, el televisiu  Perry Mason  d’ E.S. Gardner  o els diversos detectius i policies inventats per Leonardo Sciascia, Dashiel Hammet, Patricia Highsmith. I els que anaven per nota llegien Edgar Allan Poe precursor indiscutible de la novel·la negra i de terror.       
Garcia Pavón fa d’un senzill cap de la guàrdia municipal d’un poble manxec – potser era oficialment ciutat –  àrid, terrós,  agrícola, voltat de vinyes i amples extensions de cereals de canya curta degut a la sequera, en fa, dic,  un investigador intuïtiu i eficaç, sempre ajudat del veterinari del poble que entre ovella i ovella – no hi ha vaques a la Manxa – ajudava al Plinio amb el seu siscents  a resoldre assassinats, raptes o complexos robatoris de pernils.
El guàrdia municipal Plinio és un ibèric ercepcional, autèntica pata negra de la professió, d’un natural espavilat  i que fuma “caldo de gallina”,  esmorza cafè amb xurros, pren canyes de cervesa amb olives al  Casino de Tomelloso i algun diumenge, a l’igual que don Quijote menja duelos y quebrantos per dinar. Glamour molt limitat si l’imaginem sense afaitar, en samarreta imperi i els elàstics penjant, sota la parra del pati de casa seva rumiant la difícil solució d’un cas, igualment poc espectacular. Garcia Pavon fa relats costumistes, retrata paisatges i ambients, fa parlar els seus pintorescos personatges amb la llengua dels vinyataires manxecs i crea uns tipus d’antologia. Al marge de la intriga accessòria ens acosta a un país sec, no massa ric, de costums arcaiques i progrés lent. Impressionat en la seva eixuta amplària constel·lada de barraques de vinya que allà en diuen bombos, d’alguns molins de vent (possiblement turístics) i quan arriba setembre envoltat d’un núvol  inconfusible flaira del most nou.
Ara a Tomelloso hi ha la cooperativa vinícola més gran d’Europa  i tota una flota de cotxes de la policia municipal amb llums de colors i sirenes estridents.
Però sense un Plinio que la comandi. Llàstima !

 

divendres, 21 de juliol del 2017

UN BARÓ SENSE CARRER

Buscant una cita relacionada amb la gastronomia i el vi a casa nostra durant el segle XVIII he anat a parar al “Calaix de Sastre” obra torrencial sortida de la ploma fèrtil de don Rafel d’Amat i de Cortada, baró de Maldà, fill de nobles catalans per les dues bandes i nebot d’aquell  famós pendó, virrei de la Perricholi.
 
Ben diferent de caràcter i conducta va sortir el baró que viatjà ben poc, quasi sempre per Catalunya, era missaire contumaç de tradició jesuítica, home d’una sola muller, cosina seva  per a no anar  a cercar massa lluny, muller a la qual va fer, entre rosari i rosari, vuit fills i filles algunes de les quals anaren a engrandir la nòmina monacal del monestir de Jonqueres.
Avui, amb una viquipèdia més o menys fiable, intentar explicar una mica de biografia del
 
personatge és innecessari. Voldria recordar tan sols – perquè alguns  no ho recorden – que el seu llarg dietari (1769- 1816) escrit en català del que es parlava aleshores – per ell el castellà era la llengua del “catastro” que volia dir impostos -  és possiblement el document, la crònica si es vol,  més important i fiable de la Barcelona del segle XVIII. Com tants altres membres de la petita noblesa catalana amb un passador econòmic desfogat, don Rafel no tenia gaire res a fer ... i escrivia el que passava al seu voltant pel seu divertiment, com ell mateix ens diu. Festes, excursions, funcions religioses, saraus, els petits esdeveniments diaris i les grans preocupacions del seu temps com foren la revolució francesa, la guerra gran i la perversa influència dels “gavatxos”, com els anomena ell, queden puntualment reflectits en aquest diari ingenu, amè i curiós.
Amic de “la bona vida i del bon viure”, llaminer de  la xocolata i en general de la taula ben servida, amic de la platxèria i prenedor de rapè, temerós de Déu i dels revolucionaris, no essent ni científic ni il·lustrat i sense ell voler-ho possiblement fou l’escriptor català més important del seu temps. Prou estudiosos hi ha per a confirmar-ho o desmentir-ho.
I heus aquí que un dia de l’any 2007 – ara en farà deu – l’ajuntament de Barcelona sota la vara de l’alcalde Hereu, en el sentit més ampli del terme, va decidir  treure el nom de duc de la Victòria que lluïa un carrer de la ciutat, per oblidar un personatge de memòria poc grata al país ja que el seu programa per a Barcelona era bombardejar-la com a mínim cada cinquanta anys. I com a premi  li van fer una carrer !
La proposta de canvi va generar polèmica. Els veïns no volien canvis. L’ajuntament sí.  Doncs bé algunes entitats tant sospitoses com Omnium Cultural, l’Ateneu Barcelonès i el Memorial 1714 varen proposar que aquest carrer de nova denominació es dediqués a la memòria de don Rafel d’Amat, baró de Maldà –no per ser baró si no per haver donat fe de la Barcelona del seu temps.
 
Solució salomònica i estúpida. El carrer va perdre “la Victòria” , el record  del baró passà a millor vida i el carrer acabà per  dir-se “carrer del duc”,  que no vol dir res i no va fer content a ningú. Allò de baró devia sonar a la majoria sectària a burgesia putrefacta mentre que duc, potser es referia a un ocell. O a un “pàjaro”.
I així estem, que el pobre don Rafel d’Amat i de Cortada a l’obra del qual han de recórrer historiadors, etnògrafs, memorialistes ciutadans, especialistes en Barcelona i regidors que pretenen fer una cita culta i no saben a on anar, encara està sense carrer al barri vell de la ciutat on va viure i que tant devia estimar doncs en va descriure tots els detalls de la petita historia.
Ara amb la Colau i en Pixarel·lo, encara ho té més magre.  

 

dimarts, 18 de juliol del 2017

JOAQUIM FORT DE RIBOT

S’acaba d’inaugurar al Museu de l’Empordà i també a l’antic escorxador - equivocadament rebatejat com a Casa Empordà  - una gran exposició de l’obra fotogràfica inèdita del  gran artista “amateur” que fou en Joaquim Fort de Ribot. Artista en el sentit més ampli, literal  i renaixentista del terme.
En aquesta ocasió es presenten una llarga sèrie de fotografies en blanc i negre de gran format que recullen una petita part de les innombrables imatges sobre monuments, especialment romànics,  que en Fort va captar amb la seva màquina tot seguint entusiasta - entusiasme sempre mesurat - de l’obra teòrica d’Alexandre Deulofeu sobre l’origen, potser,  empordanès d’aquest estil arquitectònic. Arcs, voltes de canó, capitells, arquivoltes, espadanyes, arcuacions i paraments d’opus spicatum, retratats amb rara perfecció mostren les rutes del romànic, no tan sols empordanès i del Rosselló si no que resseguint el camí de sant Jaume arriben fins a la Catedral de Compostela i altres temples exemplars per a la confirmació de la teoria deulofeuniana, perseguidora de dates de consagració dels temples veïns, o no tant veïns, de sant Pere de Roda ( ara sembla que es pot tornar dir així ).
 
L’altra temàtica de les exposicions ens mostra la dimensió humana, els retrats d’amics, cares conegudes i entranyables, els interiors domèstics, el paisatge agrícola - no cal oblidar que Fort exercia de propietari rural d’una important pairalia -  alguns artistes nostres, insospitats racons de la comarca, insòlits retrats d’evocadora tendresa. Potser per això l’exposició porta el títol - una mica críptic - de “Fort. El temps no importa”. Es clar , la fotografia ho fa tot inamovible i etern. Instants intemporals sobre paper. Potser haurem d’esperar el catàleg per acabar d’entendre el veritable missatge del títol.  En qualsevol cas la mostra és un testimoni impactant del país en els anys 50 i seixanta del segle passat i de la seva història feta pedra i de la seva vida cultural.
 
Però la curiositat cultural i la vocació artística de Joaquim Fort no s’acabava en la fotografia . Ni molt menys. Fort era un exquisit i documentat afeccionat a la música tant com a auditor crític i atent com a intèrpret de diversos instruments que dominava, mai amb la tècnica i perfecció que ell volia. Síntesi d’aquestes dues afeccions hi ha a l’expo del Museu una fotografia que a mi em va resultar especialment emotiva: un trio de flautistes,  bona part de la família Fort, tocant dempeus davant una columna de Sant Pere de Roda –abans de la reforma del paviment – amb una nano, que no he sabut identificar,  fent de faristol i aguantant la partitura oberta. Tota una síntesi dels interessos artístics d’en Quim.
 
També en l’afecció a la música coincidia amb Deulofeu amb qui, junt al meu pare Alfons Puig i en Màrius Fàbrega pastisser,  ocasionalment  formaven un quartet de corda i es reunien periòdicament, a vegades al famós  mas d’en Deulofeu, a interpretar Vivaldi, Corelli i Haydn.  Interpretacions que quasi sempre en Fort – perfeccionista de mena – trobava deficients d’afinació i tempo.
 
Fort fou un sòlid astrònom amateur, un coleccionista d’aparells de fotografia rigorós i sistemàtic, aplegant un nombre significatiu de màquines i models de gran valor històric.  Membre de l’equip que va posar en marxa el nou Museu de l’Empordà, malauradament amb curta durada, membre de diverses juntes d’associacions musicals i element actiu en quasi totes les reunions musicals privades de la ciutat, com va recordar amb justes paraules en Gonçal Comelles en l’acte d’inauguració.
Excel·lent iniciativa, magnífica realització, guiatge de categoria del fotògraf Josep Algans, acte de gran nivell cultural i alhora de justícia que reivindica el nom de Joaquim Fort com a artista però també com a excepcional amant de la gran música i home de sensibilitat extrema per apreciar totes les formes de l’art. Possiblement un dels darrers dilettantes del nostre petit país.
L’acte inaugural es va cloure, com no podia ser d’altra manera, amb un petit recital de violí a càrrec de l’esposa d’en Gonçal Comelles, interpretat magistralment amb el mateix violí que en Quim Fort tantes vegades havia acaronat amorosament.