En una breu escapada de finals d’estiu a
la Normandia faig, com a mitòman que sóc, un devot pelegrinatge al poble de
Giverny per contemplar la casa i el jardí on visqué Claude Monet. En tenia íntima necessitat des que vaig
visitar a l’Orangerie de Paris l’extraordinària col·lecció de les nympheas, els vuit grans quadres murals que el pintor va
donar a l’Estat francès i que pintats a les darreres èpoques de la vida de
l’artista son una mena de compendi, de testament pictòric si es vol, de la seva
visió, ja una mica precària però encara creativa, de la llum, dels reflexos
sobre l’aigua, de la vegetació boirosa, dels nenúfars flotant sobre un llac
quiet, dels desmais plorosos, de les ombres inquietants del capvespre.
Claude Monet, no és sobrer recordar-ho,
fou el pare d’aquell gran moviment pictòric del XIX que un crític, a la vista
d’un quadre precisament de Monet de 1872 titulat Impression,
solei levant va batejar - potser irònicament - com a impressionisme. A més però de ser l’iniciador i principal representant d’aquest
corrent artístic fou en certa manera un
referent innegable - potser mestre - i també gran amic d’altres pintors que esdevindrien
famosos com Cezanne, Renoir, Manet, Pisarro, Bazille, Sisley... amb qui sovint
intercanviaven experiències i inquietuds estètiques.
Monet, que estimava la tranquil·litat i
la natura, visqué durant més de quaranta anys a la casa de Giverny envoltat
d’un jardí meravellós, la llum i els colors del qual pintà en innombrables
ocasions donant una visió poètica i sublimada d’aquest extraordinari desordre
vegetal que floreix tot l’any amb cromatisme divers. Està clar que la peça més
visitada i més fotografiada és el petit estany on suren i floreixen els
nenúfars - nynphees mundialment famoses - sobre unes aigües quietes, de tons blau-verd
i on les gotes de pluja en caure ben segur que fan el so d’una arpa pinçada per
blanques mans d’adolescent.
Cal saber molta botànica i molta jardineria per a descriure amb propietat aquest bell garbuix de vegetació florida amb els colors més diversos i que creix per vores, parterres i corriols en una confusió total però harmònica, emmarcada pels arbres diversos i tot besant l’aigua els majestuosos salzes ploraners que sempre donen un toc melangiós i poètic al conjunt.
Aquest jardí no es visita, es passeja
amb parsimònia descobrint una
dàlia, un rododendre, un aster, un lliri ;
més enllà una calèndula, una azalea, un tou de cascalls o un macís de
tulipes. I milers d’altres flors de tots colors - grocs, ataronjats, fúcsia,
malves, morats, vermells de sang, rosa pàl·lid - flors de les
que mai sabrem el nom però que ens deixen als ulls i al cor un record inalterable.
Malgrat el temps canviant de la regió
atlàntica, el matí que vàrem anar a Giverny la meteorologia fou benèvola,
alternant un sol discret i núvols errants que en alguns moments filtraven la
llum sobre el jardí, recreant la impressió una mica vaporosa i de contorns
imprecisos com en alguns quadres de Monet quan pintava el seu jardí.
La casa del pintor conservada amb
l’exquisidesa que solen tenir els francesos en aquests temes culturals : el
taller amb reproduccions perfectes, la sala de lectura i la biblioteca, la
col·lecció d’estampes japoneses de l’artista, el menjador d’un groc brillant
amb la taula parada, la cuina - com una antiga casa de pagesos benestants - amb tota la bateria d’aram brunyida que feia
llum.... I des de totes les estances la vista sobre el jardí anàrquic i
acolorit com un castell de focs artificials de fantasia.
El jardí de Monet a Giverny és quelcom
que no es pot oblidar de per vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada