dilluns, 18 de gener del 2016

El rei Lear de l'Espert



He anat a veure a la Núria Espert fent el paper protagonista de el “Rei Lear” de Shakespeare que es representa al Lliure amb un repartiment de gala i amb una posada en escena – probablement discutible però digna -  dirigida per Lluís Pasqual. El resultat és magnífic, d’aquells que desperta entusiasmes.  Nuria Espert, encarna vigorosament i amb tota propietat al vell rei Lear i sap transmetre tot el drama,  la grandesa i misèria del personatge que és un home  acabat.
Magnífica Núria en la que segurament és una de les grans i millors creacions de la seva llarga i lluminosa carrera.
La meva Núria però, la dels anys joves, sempre l’evoco en dues obres d’un autor discutit i que avui interessa  poc. Em refereixo a Alejandro Casona, el qual tot i haver estat activament republicà i haver patit exili (1939-1962) la critica,suposadament
progressista, d’aquells moments del retorn li va penjar el rètol d’autor d’evasió, confonent per mi el teatre poètic, fantàstic i màgic d’aquest autor asturià amb el teatre banal i de consum, sense cap valor. Casona és un nom que no es pot negligir de cap manera en la història del teatre en castellà pel seu paper de renovador del teatre naturalista i carrincló.
La meva Núria la recordo als escenaris barcelonins – del Teatre Barcelona concretament  -  representant  La sirena varada personatge fascinador  i sobretot  Nuestra Natacha, obra d’ambient estudiantil, entre tendra i amarga, que planteja una utopia de joventut en la que tots un moment o altre hem somniat. I si la protagonista era l’esplendorosa Nuria Espert dels anys 60, el somni era realment inquietant i seductor.
Després vingueren Les criades de Genet, Yerma de Lorca,  Maria Rosa de Guimerà, La gavina de Txejov.... Però “nostra” com la Natacha, cap

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada