dijous, 7 de gener del 2016

LA MORT DE LA FOTOGRAFIA

Potser era una mort fa temps anunciada però a mi se m’ha fet evident durant aquestes passades festes on el neguit fotogràfic – amb el mòbil intel·ligent, la tablet , fins i tot amb una màquina de fotografiar digital – era evident en festes familiars i esdeveniments on els infants eren protagonistes. Moltíssima gent ha retratat els nens picant el tió, obrint paquets sota de l’arbre de Nadal o davant el balcó, les cares il·lusionades mirant la cavalcada de Reis o – ja clàssic – el dia de Nadal recitant la dècima als embadalits avis, pares i tiets.
Tota aquesta sèrie d’acte simpàtics i emotius han estat  rigorosament fotografiats i desats curosament dins el misteriós artilugi perquè s’acabin fonent en un  temps que es regula per la caducitat del xip o és vaporitzat en un imprecís núvol que mai ningú ha vist. És la perfecta immortalitat de la imatge intangible.
Aquestes imatges tan perfectament capturades amb uns mitjans tècnics fabulosos i complicats, aquestes imatges de temes entranyables i irrepetibles ja no es tornen a veure mai més. Passen a un ordinador, després a un DVD o a un pen de memòria o a algun altre suport informàtic que desconec i ni imagino. El que si sé és que aquestes imatges desapareixen - amb alta resolució, amb una perfecció formal increïble – però rarament em serviran per a recordar aquelles cares enyorades, aquells moments viscuts amb sentiments diversos.
La fotografia fou fa anys una tècnica precisa i un art. Calia calibrar la llum , la distancia, el temps d’exposició, l’enfoc, el diafragma, usar el fotòmetre, tota una terminologia que avui el fotògraf afeccionat desconeix perquè la màquina ja sap el que cal fer. Tan sols cal saber triar el “menú” com quan vas a dinar a la fonda.
El cert és que la fotografia de paper, els àlbums  plens de records,  les imatges vagament descolorides d’amics i parents, els clixés curosament desats,  ja no tenen cap sentit. Han desaparegut.
La fotografia ha mort com a art domèstic – sé que encara   hi ha artistes molt importants  d’aquest ram – i encara més com a eina de memòria familiar, íntima, perdurable, palpable sobre un tros de cartró.
Possiblement, dins la tablet les imatges enyorades es moren de tristesa quan ningú les mira mai més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada